A Citroen bemutatja az „oli”-t, egy teljesen elektromos koncepcióautót, amely az otthonunk energiaellátását is segítheti

Az "oli" a Citroën többfunkciós elektromos családi járműve

0

A francia autógyártó, a Citroën most mutatta be új akkumulátoros elektromos koncepcióautóját, amely állítólag segít abban, hogy az elektromos járművek (EV) elérhetőbbé és praktikusabbá váljanak a családok számára.

Furcsa formáját látva megbocsátható, ha némiképp a Tesla amerikai elektromos autógyártó közel három évvel ezelőtt bemutatott „Cybertruck”-jára emlékeztetett, amely hasonlóan megfizethetőnek ígérkezett.

Első pillantásra a Citroën „oli” (ejtsd: all-e, mint all-electric) szokatlannak tűnik dobozszerű sziluettjével és függőleges szélvédőjével, ami miatt kívülről nehéz megkülönböztetni, hogy mi az autó eleje és mi a hátulja.

De a külső megjelenése csak egy példa arra, hogy a Citroën felhagyott a hagyományos formatervezéssel, hogy egy olyan elektromos jármű elkészítésére összpontosítson, amely könnyebb, hatékonyabb és újrahasznosított anyagokat használ a szén-dioxid-kibocsátás és a gyártási költségek csökkentése érdekében.

Az oli súlya mindössze 1000 kg körül van, végsebessége 110 km/h-ra van korlátozva, hatótávolsága pedig várhatóan 400 km lesz. Kevesebb mint fél óra alatt 80 százalékos töltöttségi szintre tölthető fel.
Ennek eléréséhez a tervezés és az anyagok tekintetében valami újjal kellett előrukkolni, mondta Vincent Cobée, a Citroën vezérigazgatója az Euronews Nextnek.

„A szélvédő sokkoló, vagy meglepő, vagy váratlan, mert a járműveken remek aerodinamikához, nagyon hosszú szélvédőkhöz vagyunk szokva” – mondta.

„Egy váratlan lépést akartunk tenni: tegyük függőlegesre a szélvédőt. Ha ezt tesszük, csökkentjük az üveg mennyiségét, miközben javítjuk a láthatóságot. A velejáró előnye, hogy kevesebb anyagot használunk, és kisebb súlyt adunk az autónak”.

Lehetne érvelni azzal, hogy a függőleges szélvédő kevésbé aerodinamikus, de ez az autó nem versenyzésre készült.

„Úgy látjuk, hogy a leghasznosabb a városi és külvárosi területeken, ahol az emberek visszafogják a sebességet, és tisztában vannak a mindennapi mobilitás környezeti és biztonsági szempontjaival” – mondta Pierre Sabas, a Citroën Advanced Design and Concept Vehicles vezetője

3D nyomtatott hálós belső tér

Az oli belülről sem kevésbé szokatlan:
a vérnarancs színű hátsó ülések 3D-nyomtatott hálóból készültek, amely könnyű, újrahasznosítható termoplasztikus poliuretánból (TPU) készült.

„Karcsúak, de nagymértékben alátámasztanak, kényelmesek és merevek, éppen úgy, ahogy kell” – áll az autógyártó közleményében.

A belső térben emellett kivehető hangszórók, valamint könnyen mosható anyagok és padlóburkolatok találhatók, ami jól jöhet, ha olyan gyerekeid vannak, akik hajlamosak az autóban rosszul lenni.

Az autó hátsó ajtaja lehajtható, és a kivehető rakodólapnak köszönhetően a jármű egyfajta pickuppá alakítható, amely extra helyet biztosít a túlméretes rakományok számára; gondoljunk csak az Ikea bútorokra vagy evezőkre.

Ó, elfelejtettük megemlíteni, hogy a tető és a rakodóágy paneljei állítólag olyan stabilak, hogy akár rá is lehet állni? Csak arra az esetre, ha nem lenne létrája, és emelvényre lenne szüksége a fák metszéséhez vagy az ablakok tisztításához.

„A hálózatra kapcsolt jármű” technológia

Az autó másik érdekessége, hogy úgy tervezték, hogy több legyen, mint egy egyszerű közlekedési eszköz. Ha feltöltik, de nem használják, akkor mobil energiaforrássá válik, amelyet vissza lehet táplálni a hálózatba, vagy más készülékekhez lehet használni.

Egy ilyen jármű segíthet a tulajdonosoknak például az otthoni napelemekből származó felesleges energia tárolásában és az energiaszolgáltatóknak való eladásában is. Ez egy praktikus biztonsági tartalék is lehetne áramkimaradás esetén.

„Képzeljük el, hogy amikor fúj a szél vagy süt a nap, mondjuk délelőtt 10 és délután 4 óra között, akkor feltölthetjük az autónkat, ha az autó üresen áll, és csatlakozik a hálózathoz” – mondta Cobée.

„Amikor főzéshez van rá szüksége, mondjuk 17 és 19 óra között, akkor lemeríti az autót, és akkor az autó a hálózat aktív részévé válik, és a fenntartható energiatermelést a fogyasztási csúcsidőszakban használható energiaforrássá teszi”.

Az „ötletek laboratóriuma”

Cobée szerint az autót úgy tervezték, hogy rendkívül sokoldalúan használható legyen, „egyetlen családi autó, amely minden felhasználási célra alkalmas”. Emellett úgy tervezték, hogy újrahasznosítható és könnyen javítható legyen, így több generáción át élhet.

De nem mintha belátható időn belül tömegesen kerülne az utcákra. A Citroën ragaszkodik ahhoz, hogy ez csak egy koncepcióautó, egy „ötletlaboratórium” a szélesebb járműválasztékához.

„A következő hónapokban látni fogják, hogy ezekből az ötletekből néhány megvalósul más autókon. Talán egy nap csinálunk majd valamit, amit ez a koncepció ihletett. De több év távlatában beszélünk” – mondta Cobée.

Ha ennek a koncepcióautónak egy változata valamikor sorozatgyártásba kerülne – akárcsak testvére, a sokakat megdobogtató kétüléses elektromos „Ami” -, az elképzelés az lenne, hogy ne kerüljön többe, mint amennyibe egy átlagos autó manapság Európában kerül, vagyis körülbelül 25 000 euróba.

„Szeretnénk, ha fenntartható módon, de ugyanakkor megfizethető módon tudnánk egyéni elektromos családi mobilitást biztosítani” – mondta Cobée.

FORRÁSeuronews.com
Előző cikkA Porsche bejelentette az elektromos Cayenne terveit
Következő cikkA Lotus megkezdte az Eletre prototípus utolsó tesztelését Németországban