Russell, aki korábban a Worthington Industries elnöke és vezérigazgatója volt, azt mondja, hogy a Nikola merőben eltér azoktól a vállalkozásoktól, amelyekben ő korábban részt vett, ami részben a kamion startup iramának köszönhető. „Annyi mindent véghezviszünk, hogy szinte beleszédülök.” – magyarázza Russel.
A Nikola Motor az elmúlt pár évben többször is irányt változtatott. Korábban a vállalatnak hidrogén és földgáz által hajtott kamionok gyártását megcélzó tervei voltak, aztán inkább átváltottak az elektromos akkumulátor és hidrogén üzemanyagcellát használó hibrid tehergépkocsik kifejlesztésére. A legutóbbi bejelentés szerint ők is elektromos kamionokat fognak gyártani, így járműveik minden eddiginél közvetlenebb konkurenciát fognak jelenteni a Tesla Semi-re nézve, melynek gyártása az év végén, vagy jövőre fog megindulni.
Russell elmondta, hogy a Tesla Semi korlátozott hatótávú akkumulátora miatt nem tud majd versenyre kelni az olyan kamionokkal, mint a Nikola One. A Tesla Semi 300 és 500 mérföldes (kb. 500 és 800 km) verziókkal játszik, azonban Elon Musk elcsepegtette, hogy a jármű kialakításának további fejlesztése után ez az érték akár a 600 mérföldet (965 km) is elérheti egy töltéssel. Ez elég jól hangzik egy teljesen elektromos kamion esetében, de még így is kevesebb a hatótávolság, mint a hidrogén-üzemelt Nikola One, melynek több mint 1000 mérföld (1600 km) a várható hatótávja. A Nikola elnöke azt is megjegyzi, hogy a Tesla Semi igazából elég egyszerű, és a startup cég is könnyedén meg tudná csinálni.
„Az ő kamionjuk a mi kamionunk egy nagyobb akkumulátorral ellátva, és ezt mi is könnyedén meg tudjuk oldani. A Nikola friss elektromos járművekre irányuló bejelentése nem olyan nagy ügy, mint amekkorát csinálnak belőle. Nem váltottunk stratégiát. Továbbra is a tehergépkocsi piacra kívánunk betörni a modellünkkel. Ugyanazon a kialakításon alapuló elektromos járműveket fogunk árulni, és ezek a járművek nagyon is jól fognak teljesíteni. Ha a Tesla le tudja gyártani a kamionját úgy, hogy az megfeleljen a követelményeknek, akkor versenytársak leszünk a piacon. A nyerges vontatók kapcsán viszont a Teslának nincs semmije, ami vetekedni tudna velünk.”
Russell azt is megerősítette, hogy a Nikola csakis megújuló energiaforrásokból származó hidrogént fog alkalmazni. Elmondása szerint a hidrogén – természetesen abban az esetben, ha megújuló energia felhasználásával jön létre – még az akkumulátoroknál is környezetbarátabb technológia az energiatárolásra.
„A megújulókkal az a baj, hogy csak akkor generálnak energiát, amikor fúj a szél, vagy süt a nap. De mit csinálunk vele akkor, amikor épp nem kell? El kell tárolnunk. Az egyik megoldás, hogy drága akkumulátorokat veszünk, amelyek olyan nyersanyagokat használnak, amelyekből kevés van a földön, aztán meg veszélyes hulladékká válnak, amikor lejárnak. A másik út az, hogy hidrogént hozunk létre. Miután legyártottuk és eltároltuk a hidrogént, az örökre megmarad. Nem gyengül, nem szivárog, és amikor visszaváltoztatjuk energiává, víz lesz belőle. Ez egy elegáns, megnyerő, és egyszerű megoldása az energiatárolásnak, sokkal jobb, mint az akkumulátor. Először lebontod a vizet, aztán újra összerakod.” – magyarázza Russell.
Az olyan egyéb, nemrég bemutatott hibrid kamionoktól, mint például a módosított Kenworth-Toyota T680 nyerges vontató, Russell nincs elájulva. Szerinte ezek a projektek olyanok, mint Frankenstein szörnyetege, különböző meglévő elemekből lettek összeeszkábálva. Ezzel szemben a Nikola kamionokat már kezdettől fogva úgy tervezik, hogy környezetbarát járművek legyenek, és ettől lesznek igazán egyediek.
A Nikola hajlamos arra, hogy féltse saját járműveit. Tavaly a startup cég beperelte a Teslát mivel szerintük a Semi kialakítását a Tesla a Nikola One-ról másolta. Sem a Nikola, sem a Tesla nem közölt új információkat azóta az ügy kimeneteléről. A Nikola Motor jelenleg az április 16-17-én tartandó Nikola World Exhibition kiállításra készül, ahol a vállalat a Nikola Two és a Nikola Tre járműveit fogja bemutatni, melyek közül utóbbit az európai piacra tervezték.