Elsőre azt gondolnánk, hogy a legnagyobb elektromos jármű egy repülő, vagy egy hajó. Viszont jelenleg ez a titulus az Elektro Dumper (röviden eDumper) nevű bányászat során használt teherautó használhatja. Egy öt tonnás akkucsommaggal rendelkezik, ami 700 kWh-os teljesítményt tesz lehetővé. Ez hétszer akkora, mint a Tesla legnagyobb aksija. És ez meg nem is a legmeggyőzőbb jellemzője a járműnek.
A használatából következően ez az egyetlen olyan elektromos jármű, amely több energiát termel, mint amennyit használ. Mindez úgy lehetséges, hogy a dömpernek munkája során újra és újra hegymenetben kell haladnia, hogy mészkövet gyűjtsön be a Climents Vigier SA cementgyár számára. Üresen megy fel a hegyre, és kb. 60 tonnányi nyersanyaggal érkezik vissza. 45 tonnás súlya mellett 65 tonnát képes szállítani, így teljesen megtelítve 110 tonnát nyom. Az eDumper egy ilyen kört naponta 20-szor tesz meg. A varázslat pedig a regeneratív fékezésben keresendő.
Az eDumper gyártója, a Kuhn Schweitz szerint a jármű naponta akár 200 kWh-nyi többletenergiát képes termelni. Ez évente 77 MWh-ra jön ki. A Kuhn Schweitz azt mondja, hogy ezt az energiát a gyár használja fel. Viszont mindez azt jelentené, hogy feltaláltak egy örökmozgó gépet…
A CNN is érdeklődését fejezte ki a témában, és egy cikkükben arról írnak, hogy a sofőr 90%-os töltöttséggel ment fel a hegyre, 80%-al ért fel, és mire visszaért 88%-on állt a töltés. Ez már közelebb állhat az igazsághoz. Amúgy a CNN információi eltérek egy két helyen a hivatalosan közöltektől (a CNN szerint az akkucsomag csak 4,5 tonna és 600 kWh-t teljesít).
Az eDumper egy Komatsu HB 605-7-en alapul. 9,36 méter hosszú, 4,24 méter széles, 4,40 méter magas és tengelytávolsága 4,30 méter. 789 lóerős elektromos motorjával az eDumper akár 130 tonna szén-dioxidot, valamint 100 000 tonna dízelt is megspórolhat. (A CNN szerint 50 ezer tonna dízelt évente.)
Talán nem is számít annyira, hogy mik a valós számok, ez az elektromos óriás mindenképpen egy érdekes látvány. Ha az eDumper jó üzleti döntésnek bizonyul, akkor biztos, hogy látni fogunk még hasonló megoldásokat.