Az elmúlt héten adták át ünnepélyes keretek között a Budapest Motors Kft. BMW márkakereskedésében a tavaly meghirdetett, elektromos autók vásárlását ösztönző állami pályázat keretében megvásárolt 1000. e-autót, ami nem volt más mint egy BMW i3. Az eseményen felszólalt többek között Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő és Schanda Tamás államtitkár is, aki bejelentette hogy rövidesen ismét megnyílik a lehetőség e-autó vásárlására vissza nem térítendő állami részfinanszírozással.
Az állami támogatásnak Magyarországon jelentős múltja van, hiszen 12 milliárd forint keretösszeggel már három program is sikeresen zajlott a közelekdés során keletkező károsanyagok mértékének redukálása céljából. Pályázásra lehetőség először 2016-ban nyílt, ekkor teljesen elektromos meghajtású új autó vételárának legfeljebb 21%-át támogatta az állam 1,5 millió forintban maximalizálva az összeget. Két évvel később 2018-ban hasonló feltételekkel indult meg a program azzal a különbséggel, hogy a támogatott autók maximális vételára bruttó 15 millióról 20 millió forintra nőtt.
Mindegyik támogatási program közül mégis a legsikeresebb a tavalyi lett, amely esetében sávos jelleggel 11 milliós vételárig 2,5 millió forint támogatást lehetett igénybe venni, 11 és 15 millió forintos vételár között pedig legfeljebb félmillió dotációt. A hatalmas érdeklődésre való tekintettel a pályázatra szánt 5 milliárd forintos keret 27 óra alatt elfogyott, a csekélyebb keretbővítéseket leszámítva azóta nem lehetett itthon állami támogatással villanyautót vásárolni.
A villanyautók iránt pedig egyre nagyobb az érdeklődés és így a kereslet is, ennek következtében tehát az állami támogatás hiányát nem csak a lakosság szenvedte meg, hanem azok a kereskedések is, akik a támogatásra való várakozás miatt kevesebb elektromos autót tudtak értékesíteni.
Bár az államtitkár nem bocsátkozott részletekbe abban a tekintetben, hogy pontosan milyen feltételek mellett és mikor várható az új pályázat kiírása, mégis néhány szivárgásnak köszönhetően sejthetőek a legfontosabb tudnivalók.
A pályázat kapcsán az első és legfontosabb kérdés a jogosult járművek köre. Vélhetően az elmúlt közel 5 év gyakorlatához hasonlóan a rövidesen megnyíló pályázat esetében is kizárólag új, teljesen elektromos meghajtású gépjárműre lehet felvenni vissza nem térítendő támogatást. A támogatás mértéke feltehetően a tavalyihoz hasonlóan sávos lehet, ám a sávok határa és az elnyerhető dotáció mértéke várhatóan változni fog.
Az értesülések szerint ugyanis a korábbi 11 és 15 milliós határértékek 12 és 16 millió forintra fognak nőni, azaz a nagyobb mértékű állami segítség 12 millió forintos vételárig lesz igényelhető, a kisebb pedig egészen 16 millióig. A kedvezőbb árfekvésű e-autókra továbbra is 2,5 millió forint lesz pályázható, míg a 12 és 16 millió közötti vételárú villanyautókra a korábbi félmillió helyett másfél millió forint.
Mégis sokaknak a pályázat kapcsán a legfontosabb szempont a programra szánt keretösszeg, melyről eddig még pletyka szintjén sem lehetett hallani. Az azonban feltételezhető, hogy a román gyakorlattal szemben nálunk nem keret nélküli lesz.