Mindannyian tanúi lehetünk már egy ideje azoknak a kormányzati intézkedéseknek, melyek a közúti közlekedést kívánják környezetbarátabbá tenni a villanyautók elterjedésének támogatásával, valamint a nem elektromos meghajtású járművek értékesítésének korlátozásával. Az utakon egyre nagyobb számban meg is jelennek ezek a zöld rendszámmal ellátott környezetbarát járművek, ám a valóban tiszta közúti közlekedés eléréséhez nagy szerepe van annak is, hogy a járművek töltéséhez használt villamos áramot hogy állítjuk elő.
A villamos áram előállításával járó környezetszennyezésnek hatalmas szerepe van, hiszen egy villanyautó esetében a gyártást követően a teljes életciklus során a kisebb (pl. gumikopás) dolgok mellett a töltéshez használt áram az egyetlen, aminek környezetterhelő hatása van.
Az áram pedig alapvetően kétféle módon állítható elő: megújuló, vagy fosszilis energiahordozókkal. Értelemszerűen például a fosszilis energiahordozónak számító szén helyett a környezet szempontjából sokkal célszerűbb olyan megújuló megoldásokat használni, mint például a naperőművek vagy éppen a szélerőművek.
A legtöbb állam szívesen is használ vagy használna megújuló energiahordozókat, ám egészen idáig a legnagyobb problémát a megújuló energiaforrások ára jelentette. A Nemzetközi Megújuló Energia Ügynökség (IRENA) friss jelentése szerint azonban a közeljövőben nagyot fordulhat a kocka a megújulók árának jelentős csökkenésével.
Az IRENA beszámolója alapján 2019-ről 2020-ra a napelemes energia előállítás költsége 7%-kal, a vízi szélerőművek költsége 9%-kal, a szárazföldi szélerőművek költsége 13%-kal, míg a koncentrált napenergia költsége 16%-kal mérséklődött. Az előrejelzésük szerint az ütem fennmarad, a jövőben is évről évre szignifikánsan fog csökkenni a megújulóknak a költsége.
Az alacsonyabb költségszint különösen a fejlődő országoknak lehet kedvező, hiszen nekik kiváltképp nehéz ilyen horderejű befektetéseket eszközölni. Az alacsonyabb költségszinttel megvalósult 2020-as megújuló projektek világszerte mintegy 156 milliárd dolláros megtakarítást fognak biztosítani a teljes életciklus során.
A rendkívül szép eredmények és számok mellett a jelentés egy igazán érdekes kijelentést is tesz, miszerint az ismert történelemben a jelenlegi napenergia technológia biztosítja a valaha volt legolcsóbb villamos energiát. A legtöbb országban már jóval olcsóbb a napenergiával történő áram előállítás, mint a gázzal vagy szénnel történő.
Tisztán kirajzolódott tehát az elmúlt években egy tendencia, miszerint a gyártók palettáin és az utakon is egyre több a kizárólag villamos meghajtással rendelkező gépjármű, az áram előállítása pedig egyre tisztább és olcsóbb. Mindezt teszik a vállalatok és kormányzatok azért, hogy elkerüljük azt a klímakatasztrófát, ami egyéb esetben ránk várna.