Rekuperáció, avagy az elektromos autók legkevesebbet emlegetett jellemzője

Az elektromos autók intenzív lassulása megdöbbentheti azokat, akik először vezetnek ilyen járművet. A mindennapokban is keveset esik szó erről a rendkívül hasznos jellemzőről, pedig nem szabadna elmenni mellette.

0

Az elektromos autók mellett nagyon gyakran elhangzanak olyan érvek, mint például a környezettudatosság, az olcsóbb fenntarthatóság vagy éppen a kiemelkedő gyorsulási képesség. Kevésszer esik szó azonban a rekuperációról, ami mellett nem szabadna elmenni szó nélkü, hisz rendkívül nagy előnynek számít.

A rekuperáció az elektormos és legtöbb hibrid gépkocsinak olyan jellemzője, amit felépítésükből adódóan egyik kizárólag belső égésű motorral szerelt jármű sem tud biztosítani. A rekuperáció segítségével ugyanis guruláskor, lassításkor vagy lejtőn haladáskor nem vész el feleslegesen a mozgási energia, hanem elektromos energiává alakulva visszatöltődik az akkumulátorba, ezzel megnövelve a hatótávolságot. A gyakorlatban a felhasználók számára a visszatöltés rendkívül intenzív ,,motorfékszerű” lassulás formájában nyilvánul meg.

Normál esetben ugyebár a gázpedál (menetpedál) lenyomásával az elektromos autóknál az akkumulátor biztosítja  az energiát a keréken létrejövő forgatónyomatéklétrehozásához, ez a része a működésnek ugyan kicsit másképp, de működik a belső égésű autóknál is.

Beszélhetünk ugyan energiaveszteségről már az alapműködés esetében is, visszatöltés során azonban még több az energiaveszteség kezdve a légellenállásból, az hajtásláncból vagy éppen az akkumulátor töltéséből eredő veszteségek tekintetében. A visszatöltés teljesítménye több változótól függ, egyrészről az autó technológiai megoldásaitól, másrészt a körülményektől (például magasabb sebességnél magasabb a visszatöltéssel való fékezés lassító képessége), harmadrészt pedig a felhasználói szokásoktól. Utóbbinál érdemes megjegyezni, hogy nagy tévhit az, hogy a visszatöltés csak és kizárólag guruláskor működik és a fékpedál megnyomásakor már rögtön az üzemi fék végzi a lassítás feladatát.

A valóságban a fékpedál benyomódásának mértékétől függ, hogy mikor lassul az autó csak ,,motorfékkel”, illetve hogy mikor lépnek működésbe az üzemi fékek. Mindenki használ tehát visszatölést, még azok is akik sokat használják a fékpedált. Technológiai szempontból pedig a piacon jelenleg az Audi e-tron egyébként a leghatékonyabb visszatöltésre képes villanyautó, hiszen a négykarikás e-autó esetében a csúcsteljesítmény 220 kW is lehet.

Fontos tisztázni még, hogy a tévhitekkel szemben az elektromos autóknak abszolút nem kedvező a dimbes-dombos terep, nem lesz nagyobb a hatótávolságuk hegyi körülmények között, sőt. Valójában közel sem tud lejtőn olyan teljesítménnyel visszatölteni egyik villanyautó sem, mint amennyi energiát fogyaszt emelkedőn felfelé. Végeredményben tehát csak nagyobb lesz az átlagfogyasztás, mintha sík terepen közlekednénk. 

A gyakorlatban tehát jó és hatékony megoldás  a villanyautók szokatlanul intenzív, motorfékhez hasonlító visszatöltő lassulása, hiszen bizonyos esetekben nagy mennyiségű energia szerezhető vissza és hasznosítható. A legtöbb gyártó olyan erősre hangolja ezt a lassulást, hogy egyenesen egypedálos vezetést promótálnak, de természetesen csak visszatöltéssel autózni nem lehet és nem is javasolt.

Előző cikkA koronavírus lassíthatja az elektromos autók elterjedését?
Következő cikkElkészült a NEXT-E projekt magyarországi töltőhálózata – sajtóközlemény