A probléma hátterében az Egyesült Államokban és Kanadában rendkívül nagy népszerűségnek örvendő pickup truck-ok és SUV-k állnak. Mivel ezeknél a nagyméretű autókra nem feltétlenül a mértéktartás jellemző, a megnövekedett eladási számoknak köszönhetően sikerült semmissé tenni az elektromos autóknak titulált szén-dioxid kibocsátást érintő csökkenést, és még rá is pakoltak egy lapáttal. Csak összehasonlításképpen a Model S 2012-es piacra kerülése óta a Tesla 21 ezer járművet adott el Kanadában. Ugyanez idő alatt csak a Ford 135 ezer F-150 pickupot értékesített évente. És akkor ez még csak Kanada. Kaliforniában például, ahol a plug-in járművek mára az autók 10%-ért felelnek, az emberek több F-150-et vásároltak, mind ahány plug-in járművet összesen. Arról már nem is beszélve, hogy márkától függetlenül, összesítve háromszor annyi pick up kelt el, mint elektromos jármű. A pick-up mánia az Észak-amerikai kontinensen kívül már annyira nem jellemző, viszont az SUV-kért világszerte odavannak az autóvásárlók. Kínában és Európában is élénk kereslet van irántuk.
A Forbes jelentése szerint az évente világszerte elégetett benzin évek óta csak emelkedik. Az amerikai vásárlók 2012-ben 8,7 millió hordónyi benzint használtak el naponta, majd 2016-ra ez 9,3 millió hordóra nőtt. Az amerikai energiaügyi minisztérium szerint 2019-ben 9,4 millió hordó lesz a napi fogyasztás szintje.
Így tehát amíg nem sikerül csitítatni a benzinzabáló autók iránti étvágyat, az elektromos autók által megspórolt benzin és emisszió nem lesz több, mint statisztikai adat.