Miután kutatások arra jutottak, hogy a légszennyezés akár egy évvel is meg tudja rövidíteni a lakosok természetes élettartamát, a hatóságok úgy érezték lépniük kell. A nemrég meghozott döntés értelmében 2030-tól Amszterdam belvárosába nem mehetnek be benzines, vagy dízelautók.
„A légszennyezés gyakran egy csendes gyilkos, és az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot jelenti Amszterdamban.” – mondta a városvezetés közlekedésügyi felelőse, Sharon Dijksma.
A tiszta levegőt megcélzó programot fokozatosan fogják bevezetni. Jövő évtől kezdődően a 15 évnél öregebb dízelautók már ki lesznek tiltva, 2022-től pedig a füstokádó buszok sem tehetik be a kerekeiket a holland fővárosba. A szankciók a csatornákon közlekedő hajókra és a mopedekre is vonatkoznak. 2030-ra az egész városnak emisszió-mentessé kell válnia.
A városvezetés a töltőinfrastruktúra kibővítésével is próbálja meggyőzni az embereket, hogy váltsanak elektromosra. Jelenleg körülbelül 3000 töltőállomás van Amszterdamban, és a becslések szerint 2025-re valahol 16 és 23 ezer között kell lennie ennek a számnak, amire a városvezetés ígéretet tett.
A Rai Association autóipari lobbicsoport szerint nem jó ez a terv. „Több tízezer családnak nincs pénze elektromos autót venni, és akkor mihez kezdenek? Amszterdam így a gazdagok városává fog válni.” – mondta a csoport szóvivője.
Amszterdam nem az egyetlen európai nagyváros, amelyik odafigyel az emisszió-csökkentésre és megkezdi a legszennyezőbb autók kitiltását a városközpontokból. Madrid a 2000 előtt gyártott benzines, és a 2006 előtt gyártott dízelautóknak mondott búcsút, Róma 2024 után nem akar több dízelautót látni, a dán kormány pedig 2030-ra szeretné, ha nem lenne náluk több dízelautó, a hibredeket pedig 2035-ig akarja kivezetni.