Egy elektromos autóval egyelőre még nem a benzinkutakon fordulunk meg, hanem eletromos töltőoszlopoknál, töltőállomásoknál (persze a jövőben még vegyíthetik a kettőt). Azzal is valószínűleg tisztában van már az olvasó a múltkori cikkünk után, hogy milyen töltőtípusok léteznek, mit jelent, hogy villámtöltő, és mivel jár, ha otthon etetünk egy villanyautót.

Igen ám, de azért van még itt egy téma, amivel mindenképpen foglalkozunk kell, méghozzá magukkal a csatlakozókkal, hiszen azért összeráncolhatja az első e-autó tulajdonos a homlokát, ha meglátja a sok kiírást; Type-2, CHAdeMO stb. Most ezeket magyarázzuk el röviden és érthetően.

Type-1

A Type-1 csatlakozó az amerikai és a japán autóknál használatos, egyfázisú megoldás, a maximális teljesítménye pedig 80 amper, a sebessége 7,4 kW (230 V, 32 A). Ennél a lehetőségnél AC-s inverter található az autóban, a jármű töltője pedig meghatározza az autó töltésére felhasználható akkumulátor kapacitását.

Type-2

A háromfázisú dugasz fő eloszlási területe Európa, és standard modellnek tekintik. A privát helyeken a 22 kW-os töltési teljesítményszintek gyakoriak, míg a nyilvános töltőállomásokon 43 kW-ig (400 V, 63 A, AC) terjedő töltési teljesítményszintek használhatók, a legtöbb nyilvános töltőállomás Type-2 aljzattal van felszerelve. Az összes Mode-3 típusú töltőkábel használható ezzel, és az elektromos autók legtöbbje tölthető mind Type-1, mind Type-2 csatlakozóval.

CCS (Combined Charging System)

A CCS a Type-2 továbbfejlesztett változata, méghozzá két további tápcsatlakozóval, így érik el többek között azt, hogy még gyorsabban lehessen ezzel tölteni. Támogatja az AC és DC töltési teljesítményszintet (váltakozó és egyenáramú töltési teljesítményszintek) akár 170 kW-ig, ám a gyakorlatban az érték általában 50 kW körüli szokott lenni, ami még mindig irtózatosan erős eredmény.

CHAdeMO (CHArge de MOve)

Ezt a gyors töltési rendszert Japánban fejlesztették ki, és a megfelelő nyilvános töltőállomásokon akár 50 kW-os töltési kapacitást tesz lehetővé (DC). A következő gyártók kínálank olyan elektromos autókat, amelyek kompatibilisek a CHAdeMO csatlakozóval: BD Otomotive, Citroën, Honda, KIA, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru, Tesla (adapterrel) és a Toyota.

Tesla Supercharger

A Tesla a szupertöltőjéhez a Type-2 Mennekes csatlakozó módosított változatát használja. Ez lehetővé teszi, hogy a Model S 30 percen belül 80% -ra feltöltődjön, ami mondanunk sem kell, hogy fantasztikus, és jelentősen megkönnyíti a hosszú távú utazást. A Tesla ingyenesen még számlázást kínál ügyfeleinek, plusz számos akciót hirdet. A Tesla töltőknél egyelőre más autómárkák járműveit nem lehet tölteni, csakis a Tesla modelleket.

 

Előző cikkAz orosz Zetta a világ legolcsóbb villanyautóját tervezi piacra dobni
Következő cikkA VW szerint hamarosan megszűnik az elektromos és a hagyományos autók közti árkülönbség