Új év, új célok, új remények. Egészen biztos, hogy 2021 lesz az az év, amikor az új típusú koronavírus elleni védőoltások révén elért immunitás következtében jelentősen megnő az elektromos autók kínálata és piaca.
Arra a kérdésre, hogy mi várható idén röviden négy várakozással lehet válaszolni: elektromos pickupok, nagyobb darabszámban értékesített modellek, akkumulátorok alacsonyabb előállítási költsége és változó fogyasztói beállítottság.
Elektromos pickupok
Már egy hónapja beszámoltunk arról, hogy milyen villanymeghajtású újdonságok megjelenése várható 2021-ben. Az újdonságok közül a legizgalmasabbak az elektromos pickupok lesznek, hiszen ebben a járműkategóriában szélesebben körben eddig nem volt elérhető elektromos hajtáslánccal szerelt modell.
A pickupok az Egyesült Államokban egyértelműen dominálnak, de Európában is egyre pozitívabb fogadtatásban részesülnek. Az elektromos autók elfogadásához tehát kritikus a szegmens lefedése is.
Szinte készpénznek vehető, hogy 2021-ben megvásárolhatóvá válik az elektromos Hummer és Rivian pickupok is. A megosztó külsővel rendelkező Tesla Cybertruckot is még idén meg kezdik gyártani a kaliforniai gyártó ígérete szerint, ehhez fűződik azonban néhány kétségem. A Tesla sosem az ígért határidők betartásáról volt híres, a gyárépítések és a Model Y pedig meglehetősen lekötik a kapacitásaikat.
A Hummer, Rivian és Tesla villanymeghajtású modelljeit további gyártók pickupjai követik majd, ezek viszont 2022-re vagy inkább 2023-ra várhatók.
Nagyobb darabszámban értékesített modellek
Amíg a pickupok 2021-ben csak bizonyos országokban korlátozott mennyiségben lesznek elérhetőek, a piacra érkezik számos olyan modell, melyekkel akár itthon is napiszinten találkozhatunk majd.
A prémium szegmenst illetően hosszas várakozást követően idén debütál a német triumvirátus offenzívája: az Audi Q4 e-tron, a Mercedes-Benz EQA és BMW iNEXT is.
Az elérhetőbb villanyautók közül pedig érkezik az idejét múlt Nissan Leafet követően a Nissan Ariya, a Volkswagen ID.4, a Ford Mustang Mach-E és nagyobb volumenben a Tesla Model Y is.
Akkumulátorok alacsonyabb előállítási költsége
Korábbi cikkünkben írtunk arról, hogy az energiatárolásért felelős akkumulátorok milyen mértékben játszanak kulcsszerepet a villanyautózásban. Az említett cikkben szó volt arról is, hogy ahhoz, hogy az elektromos autók ugyanolyan versenyképesek legyenek ár tekintetében, mint a belső égésű motorral szerelt hagyományos autók, hozzávetőlegesen 100 dollár/kWh költségszintre szükséges redukálni az akkumulátorok előállítását.
Az előállítás 2020-ban a piacon átlagosan 137 dollár/kWh volt, piaci szereplőtől függően alacsonyabb vagy magasabb volt ez a költség. Egyes elemzők szerint várható, hogy 2021 végéig néhány autógyártó eléri a 100 dolláros küszöböt költségcsökkentésben.
Változó fogyasztói beállítottság
Jól tapasztalható, hogy állami támogatásoktól, TAO kedvezményektől és töltőállomásoktól függetlenül is évről évre egyre több a zöld rendszámos jármű az utakon.
Érzékelhető, hogy nem csupán az alacsonyabb üzemeltetési költségek választanak a fogyasztók már hibrid vagy elektromos autót, hanem a környezet védése is igen fontos szemponttá vált.
A preferenciák átrendeződésének folyamata várhatóan 2021-ben sem fog megállni, továbbra is egyre fontosabb lesz a minél alacsonyabb emissziót termelő közlekedés.