Igazából nagyszerű dolog, ha egy gyártónál olyan formatervezőt alkalmaznak, aki nem fél újat alkotni, aki nem csupán az utcán járkálva nézegeti az autókat és rajzol ugyanolyan skiccet. A dél-koreaiak bátor lépésre szánták el magukat, bár nem ők voltak az elsők, akik megtették. A Hyundai Kona Electric viszont igenis az elsők közé tartozik, ami már egy olyan elektromos autó, amivel nem csak városban lehet közlekedni, hanem nagyobb távokat is le lehet gyűrni, sőt, akár még első autónak is mindenféle káros izgatottság nélkül használható.
A Hyundai Kona Electric a WLTP szabvány szerint több mint 480 kilométert képes megtenni egy feltöltéssel, ami egy olyan kis országban, mint hazánk, szinte minden lehetőséget a lábunk elé helyez, nekiindulhatunk az ország átszelésének, de akár még a tengerpartra is lejuthatunk.
Külsőleg elég megosztó a négykerekű,de közben futurisztikus, merész is, mondjuk a Citroen C4 Cactus gyorsan eszünkbe juthat, elég hasonló a dizájn. A csík szemek mindenesetre a ledes menetfényt takarják, alatta a kör alakú ledes lámpa világítja meg előttünk az utat.
Oldalról nézve jön ki igazán az autó SUV mivolta, kellemes a vonalvezetés, ergonomikus, de nem túl hosszú, mindössze 4160 milliméter, a tengelytávja pedig 2600 milliméter. Ami szembe tűnhet, az a lényegében teljesen befalazott hűtőrmaszk elöl, valamint az egységét megbontó ajtó, ami mögé a töltőcsatlakozót rejtették, természtesen villámetetés támogatással. A felnik különlegesek, nem véletlenül, az elektromos autóknál jellemzően a légellenállási együtthatót jelentősen csökkentő kivitelezést alkalmaznak.
Mondjuk tény, azért ennél komolyabb megkülönböztetést is elvárnánk, a halandó ember egyszeri ránézésre valószínűleg nem mondja meg, hogy ez a sima Kona, vagy az elektromos. Kétféle modell létezik a Kona Electric-ből, 39,2 kWh-s és 64 kWh-s akkucsomaggal vásárolható meg, ami egy 150 kW-os, tehát 204 lóerős elektromotort jelent, ami 395 Nm nyomatékkal rendelkezik, méghozzá lineárisan adja ezt le, tehát az első pillanattól kezdve rendelkezésünkre áll. Nem véletlen, hogy nyélgázzal indulva kipörögnek a kerek, érdemes azért óvatosaban indulni.
A 0-100-as sprintet 7,6 másodperc alatt teljesíti az 1685 kg-os autó, ezzel pedig tényleg ott lehet hagyni elég sok mindenkit a zöldre váltó lámpánál, az elején tényleg átlagon felüli érzés a gyorsulás. Mondjuk ha ezt állandóan megtesszük, ne is várjunk majd’ 500 kilométeres hatótávot.
Egyéb esetben viszont lehet. Több mód is van az autóban, sport, eco, comfort, ennek megfelelően nő vagy csökken a teljesítmény és a hatótáv is, plusz a „váltófülek”, amik a kormány mögött találhatók, a rekuperálás szintjét módosítják, sőt, a bal oldalit hosszan húzva akár állóra is fékezhetjük az autót.
Az akkupakkot az autó padlólemezébe építették, vagyis az elektromos autókhoz hasonlóan a Hyundai Kona Electric vezetési élménye is megfelelő, jól fekszi az utat, kellemes az úttartása. Elöl MacPherson, hátul pedig multilinkes a futómű. A Crossover mivolta ellenére viszont belsőleg nem egy méretes jármű ez, elöl kényelmesen elférünk, jól be lehet állítani az ülést, viszont hátul már elég rövid lábú emberkék csücsülnek kényelmesen, két 185 centiméteres egyén már nem fog több száz kilométert megtenni anélkül, hogy ne állnának meg nyújtózkodni egy kicsit.
A csomagtér 332 literes űrmétere sem világmegváltó, egy nagy és egy kicsi bőrönd, aztán több már nem fér ide, csak ha lehajtjuk a hátsó üléssort, nyilván úgy megháromszorozható a rendelkezésre álló hely (1114 liter). Nekem tetszik a műszerfal, ezüstös-szürkés, tehát nem túlzottan komor világ fogad minket, de beülve először a menetváltó gombok tűnnek fel, nem kell ide klasszikus kar, így is könnyen megtaláljuk a megfelelőt (D, N, R, P). Alatta leljük fel a módválasztót, az ülésfűtést, nem sokkal feljebb pedig a klímavezérlőt nyomkodhatjuk.
A műszeregység hogy, hogy nem digitális, láthatjuk a sebességet, az akkumulátor töltöttségi szintjét, a hátralévő hatótávot, meg nyilván pár érdekes információt. Érdemes gurulva fékezni, hiszen ilyenkor az autó is kiírja, hogy akár több száz méternyi hatótávot nyerhetünk.
A központi kijelző szép, érintésérzékeny, de az oldalt lévő gombokkal is vezérelhető, támogatja az Android Autót és az Apple CarPlayt is. Van egy EV menüpont is, ahol láthatjuk a legközelebbi töltőpontokat, plusz még a vezetési stílusunkról is böngészhetünk adatokat.
A Hyundai Kona Electric Type 2-n / CCS-en keresztül tölthető, előbbi esetén 7,2 kW-os AC, utóbbinál pedig 77 kW-os DC etetés lehetséges. A lassabb megoldással 38 kilométert pumpálhatunk óránként az autóba, a villámgyors töltés viszont már 380 kilométert ad nekünk óránként, tehát 80%-ra elég 50 perc is. Az otthoni 220/230V-tal egy éjszaka nem elég a négyötödös szinthez, itt nagyjából 31 órával kell kalkulálni.
A Hyundai Kona Electric ára átlagosan 9,8 millió forinttól indul, de nagy akkucsomaggal, felextrázva már akár a 12-13 millió forintot is megcsíphetjük. Éppen ezért nincs értelme megtérülésről beszélni, egyre több lesz a fizetős töltőoszlop, itt nem az a lényeg, hogy számolgassunk, egyedül a cégeknek éri meg a számos kedvezmény és a magas kilométerfutás miatt erre voksolni.
A zöld rendszám előnyei is elvitathatatlanok egyelőre, a tesztautó hosszú hatótávja pedig tényleg képes legyűrni a sztereotípiákat az elektromos autókkal kapcsolatban. Konkurensként egyébként a Kia Niro EV említhető, illetve talán még a Nissan Leaf, mindegyik más okból kecsegtető.